Praniem brudnych pieniędzy nazywamy proces, który pozwala zataić dochody uzyskane w ramach nielegalnej działalności. Poprzez przekazywanie, przekształcanie, łączenie lub mieszanie nieuczciwie zarobionych kwot z w pełni legalnymi zarobkami, wielu przestępców próbuje pozbyć się winy. Wierzą, że dzięki zatajeniu prawdziwego charakteru, źródła oraz ukierunkowania dochodów mogą całkowicie pozbyć się odpowiedzialności karnej za popełnione przestępstwa. By zapobiec takim nieuczciwym praktykom w świecie biznesu, nasza firma oferuje procedury przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy.
W Polsce kwestie związane z AML/CTF reguluje Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu z dnia 1 marca 2018 r., będąca implementacją Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystaniu systemu finansowego do ukrywania malwersacji lub finansowania terroryzmu. Jako firma zajmująca się wprowadzaniem w życie procedur przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, oferujemy kompleksową usługę opracowania dokumentacji oraz szkolenia pracowników.
AML (z ang. Anti-money laundering), czyli przeciwdziałanie praniu pieniędzy, to zespół regulacji z zakresu prawa administracyjnego oraz karnego, nakładających na tzw. instytucje obowiązane obowiązek wdrożenia określonych działań, zdefiniowanych najczęściej w procedurach, mających na celu zapobieganie i wykrywanie prania brudnych pieniędzy lub finansowanie terroryzmu. Firma PIN Consulting pomoże Ci w sprawdzeniu finansów Twojego klienta, by uniknąć kontaktu z malwersacjami i nieuczciwymi procedurami. Nasze usługi z zakresu przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy dają gwarancję uczciwej i bezpiecznej współpracy.
Obowiązki instytucji obowiązanej
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu z dnia 1 marca 2018 r., nakłada na dany podmiot będący instytucją obowiązaną następujące obowiązki:
- Wyznaczenie kadry kierowniczej wyższego szczebla odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków określonych w ustawie (art. 6)
- Wyznaczenie z członków zarządu lub innego organu zarządzającego instytucją obowiązaną osoby odpowiedzialnej za wdrażanie obowiązków określonych w ustawie (art. 7)
- Wyznaczenie pracownika zajmującego kierownicze stanowisko odpowiedzialnego za wykonanie obowiązków ustawowych. Wyznaczony pracownik jest również odpowiedzialny za przekazywanie w imieniu instytucji obowiązanej zawiadomień do GIIF/prokuratora (art. 8)
- Przeprowadzanie oceny ryzyka – identyfikacja ryzyka i ocena ryzyka (art. 27)
- Dokumentowanie wykonania oceny ryzyka związanego z praniem pieniędzy odnoszącego się
do własnej działalności z uwzględnieniem ryzyka dotyczącego klientów i innych czynników. Aktualizacja tej dokumentacji w razie potrzeby, ale nie rzadziej, niż co 2 lata (art. 27). Pierwszą ocenę ryzyka instytucje obowiązane sporządzają w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (art. 193) - Rozpoznawanie ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu oraz ocena poziomu ryzyka oraz dokumentowanie rozpoznanego ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu oraz oceny poziomu ryzyka (art. 33 ust. 2 i 3)
- Stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego (art. 33 ust. 1) w zakresie i z intensywnością uwzględniającymi rozpoznane ryzyko prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu oraz jego ocenę (art. 33 ust. 4), spośród wymienionych w ustawie (art. 34) i z uwzględnieniem przesłanek ich stosowania (art. 35)
- Dokumentowanie zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji (art. 34 ust. 3)
- Ocena możności zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego (art. 41 ust. 1) i ewentualna ocena konieczności dokonania zawiadomienia do GIIF (art. 41 ust. 2)
- Prowadzenie bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji (art. 43 ust. 3)
- Przed nawiązaniem stosunków gospodarczych lub przeprowadzeniem transakcji okazjonalnej wykonanie obowiązku informacyjnego z przepisów o ochronie danych osobowych wobec klientów (art. 34 ust. 5)
- Wdrożenie procedury opartej na analizie ryzyka w przypadli stosunków gospodarczych z osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne (art. 46)
- Określenie możliwości i warunków w zakresie korzystania z usług innych podmiotów (usługi podmiotu trzeciego – art. 47, powierzenie stosowania środków bezpieczeństwa finansowego (art. 48)
- Posiadanie wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy (art. 50) lub procedura grupowa (art. 51)
- Posiadanie wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy – dla pracowników (art. 53)
- Szkolenie dla osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy
oraz finansowaniu terroryzmu (art. 52) - Zachowanie w tajemnicy informacji przekazywanych Generalnemu Inspektorowi lub innym organom (art. 54)
- Przekazywanie do GIIF informacji z art. 72 za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
- Zawiadamianie GIIF o okolicznościach mogących wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (art. 74), za pomocą środków komunikacji elektronicznej
- Przekazywanie do GIIF informacji lub dokumentów na jego żądanie (art. 76)
- Przekazanie do GIIF formularza identyfikującego instytucję obowiązaną oraz w przypadku zmian aktualizacja formularza (art. 77)
- Zawiadamianie GIIF o podejrzanej transakcji przed jej przeprowadzeniem (art. 86 ust. 1) –
za pomocą środków komunikacji elektronicznej - Zawiadamianie GIIF o podejrzanej transakcji po jej przeprowadzeniu (art. 90 ust. 1) – za pomocą środków komunikacji elektronicznej
- Wstrzymanie realizacji podejrzanej transakcji (art. 86 ust. 4 i 5, art. 87 ust. 1)
- Zawiadomienie prokuratora o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia wartości majątkowych z innego przestępstwa niż pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu przed jej przeprowadzeniem (art. 89)
- Zawiadomienie prokuratora o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia wartości majątkowych z innego przestępstwa niż pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu po jej przeprowadzeniu (art. 90 ust. 2)
- Stosowanie szczególnych środków ograniczających (art. 117)
- Zamrażanie wartości majątkowych, nieudostępnianie ich bez uprzedniego informowania (art. 119 ust. 1)
- Przekazywanie informacji do GIIF o zamrożeniu wartości majątkowych lub nieudostępnianiu ich bez uprzedniego informowania (art. 119 ust. 2)
- Podleganie kontrolom i przekazywanie informacji w toku kontroli (art. 130)
- Stosowanie szczególnych wymogów dotyczących środków bezpieczeństwa finansowego (art. 40, 41 ust. 3)
- Wykazanie zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa finansoweg
Ważne pojęcia
Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF)
Instytucja obowiązana
Kraje podwyższonego ryzyka
Transakcje podejrzane
Nasze usługi w zakresie AML
Audyt oraz profesjonalna pomoc w ustaleniu czy dany pomiot jest instytucją obowiązaną w rozumieniu przepisów AML
Kompleksowa pomoc podmiotom podlegającym przepisom w zakresie realizacji obowiązków wynikających z Ustawy o przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
Opracowanie niezbędnej, wymaganej prawem dokumentacji dostosowanej do działalności konkretnej instytucji obowiązanej
Szkolenie osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest jednym z obowiązków instytucji obowiązanej.
Pomagamy naszym nowym Klientom na każdym etapie usługi
Ponieważ nasi nowi Klienci nie mają specjalistycznej wiedzy staramy się na każdym etapie naszej współpracy pomagać im dobrze zrozumieć cel naszych działań. Poniżej opisujemy kilka typowych kroków realizowanych standardowo w przypadku nowego projektu:
Jak wygląda współpraca z nami?
Przez lata praktyki zrozumieliśmy, że właściwe postępowanie w relacjach z Klientami jest kluczem do sukcesu. Jeśli tym sukcesem będzie zadowolenie naszego Klienta na pewno będziemy stale rozwijać naszą firmę. Filozofia wydaje się prosta ale jednak jej realizacja nastręcza w praktyce wielu problemów. Czasami jest to pragnienie szybkiego i skutecznego osiągnięcia celu a czasami zwykłe niezrozumienie oczekiwań naszych partnerów biznesowych. Jeśli jednak będziemy współpracować na zasadzie poszanowania własnych praw i interesów zrealizujemy wspólne cele. Takie partnerskie podejście tylko w teorii jest codziennością. My jednak wzięliśmy te proste zasady na poważnie. Dzięki temu nieprzerwanie od kilkunastu lat rozwijamy naszą firmę.